Täcke eller inte?

Datum:2012-08-21 / Tid:18:22:26 / Kategori:Häst & ryttar utrustning
Hösten närmar sig med stormsteg och det är dags att bestämma sig för om pållarna ska få gå med täcke eller inte. Detta har jag fnulat på väldigt länge, sen tidigt i våras faktiskt. Solero har under alla år fått gått utan täcke (förutom då han var dålig då han fick gå med tjockatjocka täcken till öronen) och istället fått världens tjockaste björnpäls. Han går ju på lösdrift dessutom.
Men varje vinter har jag tyckt att han inte riktigt varit sig själv, inte lika glad (Solero är vanligtvis världens gladaste, socialaste och goaste häst, det är han verkligen). Och sen på våren har det blivit ännu värre när det är dags att fälla all denna pälsen, det är något otroligt vilken päls han får! Han blir riktigt sur och grinig och helt enkelt inte sig själv. Så därför har jag funderat fram och tillbaka och diskuterat med flera personer och nu bestämt mig för att i år ska han få gå med täcke från i höst till i vår för att minska vinterpälsen, och till våren blir han ev. klippt för att snabbt bli av med den. Jag tänker testa detta i år så får vi se om det blir något bättre. Det blir mer jobb - täcken som ska på och av beroende på väder och temperatur, dom ska tvättas och torkas m.m. men jag gör givetvis allt för att min skrutt ska må så bra som möjligt! Så prio ett just nu är att köpa ett gäng täcken till i olika tjocklekar och så man har att byta med. Jag har redan ett tjock vintertäcke (aldrig använt!), ett regntäcke med slätt foder, ett fleecefodrat regntäcke + några fleecetäcken. Men som sagt, behövs fler.

Hur gör ni, ska era hästar gå med täcken? Gör dom alltid det eller får dom sätta päls?



Täcken jag tänkt kolla lite närmare på från Hööks:

Fleecefodrat regntäcke.

Utetäcke med 100g fyllning.

Utetäcke med 200g fyllning.

Vintertäcke med 400g fyllning.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback