Benskydd - Ja eller nej?

Datum:2012-09-26 / Tid:21:49:42 / Kategori:Hästsnack & bilder
Fram tills förra vintern använde jag i stort sett aldrig några benskydd, lindor eller boots till Solero, endast senskydd fram vid hoppning - annars inte. Varför? "För det behövdes inte" tyckte jag korkat nog. Men så en dag var jag ute och red och han snubblade och lyckades skära sig med broddarna, då ångrade jag mig något så enormt!
Sedan dess använder jag benskydd i förebyggande syfte runt om + boots när han har broddar. När han bara har sommarskorna använder jag skydd när jag rider i skogen, lindor på banan eller om jag är lat använder jag skydden då också. Jag varierar mellan vanliga senskydd och terrängskydd. Terrängskydden är mer heltäckande och har en skena som ger stöd.
Jag vet en del som sagt att "jag använder inte skydd till min häst för det gör att h*n blir orädd om benen och i slutändan måste man alltid ha skydd" Hmm, va?? Okej, men vad är felet med att alltid använda benskydd - i förebyggande syfte så hästen slipper trampa sig/slå i/whatever och kanske få skador för livet?
Hur gör ni, har ni skydd till era hästar? När? Vad för slags skydd använder ni?
 
 
Förra vintern när Solero skar sig på broddarna.
 
 
 
Utrustad med terrängskydd och boots!
 
 

Kommentarer
Sara Koning

Rider alltid med skydd, runt om, året runt. Det är en billig försäkring och en bra stabilitet för hästen vid ridning på varierade underlag. Det skonar hästen från väldigt mycket som du nämner och en självklarhet för min del :) Använder alltid (oftast) neoprenskydd som går ner över kotan och skyddar för genontramp vid mjukt underlag så som hårt :) Lätta att tvätta av och dom sitter still för att undvika skav då Yoyo är väldigt känslig .. :)

2012-09-26 / 23:52:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback