Hur jag sköter mitt hår.

Datum:2012-01-29 / Tid:17:39:39 / Kategori:Vardag
Just mitt hår är något jag ofta får komplimanger för och många undrar vad jag gör med det. Mycket har jag att tacka mina gener för, jag har många och tjocka hårstrån = tjockt hår! Dessutom har jag ett naturligt självfall så det är inte bara platt och hänger där, utan det blir lite liv i det. Tänkte ge er lite tips iallafall på hur jag sköter mitt hår.

Jag borstar aldrig håret. På riktigt alltså - aldrig! Har jag fått en tova brukar jag ta borsten och reda ut den såklart, men det händer nästan aldrig. Men om ni måste borsta håret, tänk på att aldrig borsta håret när det är blött. Hårstråna är mycket mer elastiska då och det sliter mer än att borsta ett hår som är torrt.
Tvätta inte håret för ofta. Jag brukar tvätta ca var tredje dag om jag inte varit jättesvettig eller gjort något så jag blivit skitig (te.x slipat på jobbet o.sv). Nu när jag har färgat hår försöker jag dra ut på hårtvättandet ännu mer, men då känner jag mig så ofräsch. Använd balsam för att motverka tovor och statiskt hår.
Ha inte håret uppsatt för ofta, det sliter. Detta är jag slarvig med, har håret uppsatt varje dag i och med mitt jobb + att i stallet är det jobbigt att ha massa löst hår hängande i ansiktet. Men tänk på att endast använda gummisnoddar utan metallspännen på, finns te.x på ICA.
Jag försöker undvika hårfön, plattänger och locktänger. Använder endast någon gång när jag ska på fest och vill locka/platta håret. Tänk på att använda ett bra värmeskydd för att minska risken för onödigt slitage av håret!
Jag använder inte en massa hårprodukter. På sin höjd en mjuk hårspray och Dust it ibland när jag ska på fest.
Ska du ha långt hår, klipp topparna ofta. Annars får du bara långa stripor. Ett långt hår ska vara tjock  och se välmående ut.
Använd schampo och balsam som ger lyster och är bra för torrt hår. Ofta behöver håret mer fukt än vad man tror för att må bra och få en fin glans.
Har du ändå ingen fin glans i håret? Lägg i en toning med en färg så nära din egna som möjligt om du inte vill byta färg. Det ger lyster!

 

Så här såg jag ut i håret 2008. Här har jag lockat med en trippeltång.

 


Kommentarer
Victoria

Galet fin blogg! Älskar headern, bilderna, och jaa, allt! :D



Bra tips förresten! :)

2012-01-29 / 20:29:30
http://aegir.blogg.se/
Linn-lay

måste bara säga att din header va riktigt vacker!

2012-01-30 / 22:57:19
http://linn-lay.se
YAIYA

Superfint hår

2012-01-31 / 12:04:03
http://ymperia.com/yaiya

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback