Vad vill jag?

Datum:2013-04-03 / Tid:10:56:57 / Kategori:Vardag
Den ständiga frågan jag får just nu när jag är arbetslös är: Vad vill du jobba med då?
Speciellt arbetsförmedlingen tjatar om detta och i början svarade jag ärligt. Jag vill jobba med djur. Hunddagis, stallskötare eller liknande. Men när man får kastat i ansiktet hur orealistiskt det är och att jag måste försöka tänka på vad som är mer rimligt, ja, då tappar man suget och efter det när dom frågar svarar jag "Jag vet inte". Då blir dom inte heller nöjda.
Drömmen för mig, vore att på något sätt få jobba med djur. Hunddagis och stallskötare är det jag mest tänkt på och tittat på lite olika utbildningar som kan vara bra att ha. Lönerna på såna jobb är kanske inte dom bästa, men ärligt talat så är väl inte det alltid det viktigaste, det viktigaste är väl ändå att man trivs och mår bra? Jag har jobbat som målare, jag tjänade bra, men mådde inte bra och trivdes inte. Så vad väljer man? Jag väljer välmående och lycka framför pengar, det är så jag känner just nu.
När jag tänker "stallskötare" så menar jag just stallskötare. Jag vill inte att så mycket ridning och utbildning av hästar ska ingå i mitt jobb, det har jag inte självförtroende och kunskap för. Men att finnas där som en andra hand åt andra och hjälpa till med t.ex en hästs utbildning, det kan jag göra. Jag vill ta hand om hästarna och stallet. Mocka, fodra, göra iordning hästarna för träning o.sv Låter säkert skittrist i mångas öron men jag tror jag skulle trivas med det.
Och hunddagis då. Umgås med hundar, promenera och ta hand om dom hela dagarna måste vara härligt. Slitsamt men härligt. Jag tror inte att ett kontorsjobb är något för mig, sitta instängd mellan fyra väggar åtta timmar per dag. Nej, jag skulle krypa ur skinnet och dö av tristess.
 
Tyvärr finns det inga såna här jobb här om kring där jag bor. Pendla? Ja visst, men det måste vara realistiskt också. Låt säga att man har en timmes resväg till jobbet och jobbar mellan 7-16. Då måste man åka kl 6 och är hemma runt 17, antagligen senare eftersom trafiken är som värst då, alla slutar jobbet. Man måste ju hinna ha ett liv utanför jobbet också, och jag som har mina djur som tar väldigt mycket tid, det skulle inte funka.
 
Så ja, drömmar är vad det är och antagligen kommer förbli.
 

För ett år sedan.
 

Kommentarer
Julia

Hur har jag inte hittat till din fina blogg innan? Vilken vacker häst du har!

Jag delar din dröm om att jobba med djur. Det är ju det jag alltid velat. Ändå valde jag en bred och utbildning på gymnasiet som inte alls var inriktad mot ett yrke inom djurbranschen för att alla runt omkring tjatade om alla nackdelar.. Men redan dagen efter studenten satt jag på ett flygplan ut i världen för att jobba med djur, och så har mina senaste år sett ut. Jag har älskat varje minut! Nu är jag lite där du är, i en stad i Sverige igen (visserligen tillfälligt) där det inte finns möjlighet för mig att jobba med djur så istället pendlar jag mellan massa småjobb och hoppas komma in på mina drömmars utbildning till hösten. För jag vet man vad man vill jobba med så ska man se till att få göra det ;)

Om du inte vill byta stad för att plugga finns det ju en del (tyvärr inte många) utbildningar på distans? Eller varför inte något i stil med denna: http://www.sabyholm.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=62&Itemid=181

Har själv tittat på den och tycker den verkar lovande :)

Kämpa på!

2013-04-07 / 20:12:54
http://scenicworld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback